Biel niesie za sobą wiele przesłań. Z pozoru neutralna, może mieć głęboki przekaz.

Kolor biały nie ma jednego, uniwersalnego znaczenia. Silny wpływ na jego symbolikę ma kontekst kulturowy, w którym zostaliśmy ukształtowani.

Biel, mimo że łączy wszystkie kolory tęczy, kojarzy się z czystością, stanem idealnym,  nie tylko pod względem higieny, ale również w aspekcie moralnym.

Czyste, sterylne przedmioty mają często biały kolor, fartuchy lekarzy, kosmetyczek również są białe. W hotelach śpimy pod białą pościelą, wycieramy się białymi ręcznikami, jemy posiłki przy stołach przykrytych białymi obrusami. Podświadomie odbieramy biel jako kolor bezpieczny, budzący zaufanie.

To dlatego jest tak często biel jest używana w różnego rodzaju obrzędach religijnych, ceremoniach przejścia. W kościele katolickim dzieci podawane do chrztu mają białe ubranka. Strój w którym przystępują do komunii świętej jest biały, panna młoda, występuje przed ołtarzem w białej sukni, symbolizującej jej niewinność.

W innych religiach, np. Bliskiego Wschodu, strój pogrzebowy, żałobny jest biały.

Biały gołąb lub biała flaga to symbole pokoju, rozejmu. To uniwersalny język rozumiany przez ludzi na całym świecie. Białe gołębie często wzlatują nad naszymi głowami niosąc przesłanie pokoju, pojednania i miłości.

Białą flagę wywieszają armie całego świata w uniwersalnym geście poddania, zaprzestania wojny.

Biel w kulturze hinduskiej reprezentuje czystość, niewinność, spokój i wiedzę.

Saraswati, bogini wiedzy siedzi na białym lotosie i zawsze jest ubrana na biało. To kolor braminów, przywódców społecznych (np. Gandhi). Reprezentuje ponowne duchowe narodziny. To także kolor żałoby, kolor wdów. Akceptuje się go jako kolor pokoju i czystości podobnie jak czerwony. W południowych Indiach to kolor przemocy i zakłóceń. Jest też kolorem ascezy.

„Zawsze noś biały i porzuć czerwone ubrania”

Biel uwydatnia prostotę i minimalizm.

Jednak może też podkreślić konceptualny przekaz produktów, prostotę, a przy tym wyrafinowanie i elegancję. Wyraźnym tego przykładem jest marka Apple.

Jest ona również coraz częściej wykorzystywana przez producentów wysokiej klasy aut. Tak jak czerń, podkreśla styl i elegancję. Przewaga białego samochodu polega na tym, że będąc silnie kojarzona z aurą czystości, sprawia wrażenie mniej zanieczyszczającej środowisko.